Undersøkelse

Sjekk av munnhule, tenner og tannkjøtt. Det tas røntgenbilder for å se etter hull, men som også gir en indikasjon på kjeveben og feste til tennene. Det gis hygieneinstruksjon, enkel rens av tannstein og puss.

Akutt behandling

Ved smerter og ubehag har vi som mål å gi time så raskt som mulig, alle får tilbud om time samme dag, evt dagen etter man tar kontakt

Profylakse

Karies forebygging. Det beste for tennene er å unngå karies og unngå at de må behandles. Kosthold, munnhygiene og fluor spiller inn her.

Konserverende behandling

Når det er karies på tannen, hull på tannen, må dette fjernes og i de fleste tilfeller legges det en fylling. I dag legges det kun hvite fyllinger. Hvis tannen er svært svekket, det er mye substanstap, vil en krone være et bedre alternativ for å gjenskape tannens opprinnelige anatomi og funksjon.

Karies (hull på tannen) dannes ved at bakterier i plakket (belegget) på tennene tilføres karbohydrater via kosten. Bakteriene i plakket gjør om karbohydratene til syre, som etter en tid vil etse inn i tannemaljen. Etterhvert vil tannemaljen bli ødelagt. Avhengig av hvor lenge dette får stå, vil det utvikle seg til kaviteter (groper) på tannen. Tannemaljen som i utgangspunktet er hard, vil først bli hvitere, deretter brun og myk. Karies graderes fra 1-5. Hvor grad 1 og 2 er begynnende hull, kun i tannens ytterste lag. Disse hullene trenger ikke konserverende behandling. (trenger ikke borres og trenger ikke fylling) Grad 3 og 4 er hull som trenger behandling, hvor karies fjernes ved borring og det legges en fylling. Grad 5 er karies til nerven i tannen. Tannen vil da trenge en rotfylling.

Rotfylling

Nerven (pulpa) i tannen er betent eller infisert. En tann vil trenge en rotfylling fordi nerven i tannen er skadet eller død pga en bakterieinfeksjon. Oftest skjer dette pga et stort kariesangrep (hull helt inn til nerven i tannen), store fyllinger, slag/traume mot tann, alvorlig tanngnissing.

Ved en vital tann, når nerven ikke enda er død, som ved hull til nerven, kan tannen rotfylles i en seanse.

Ved en avital tann vil rotfyllingen gå over 2 seanser.

Symptomer ved en tann med nerveskade, tannverk:

• tannen er vond å tygge med og gjerne øm
  • føles øm når det bankes på tannen
  • temperaturfølsom på varme og kulde, og det henger igjen en tid etter stimuli er fjernet
  • sterke smerter som kan lindres ved isvann
  • smerter som kommer uprovosert, og som vedvarer
  • smerter som kommer og går, dunkende smerte
  • tannen føles for høy å tygge på
  • tannen føles løs
  • hevelse
  • tannbyll, «kvise» i tannkjøttet som kan tømmes seg, og fylles opp igjen. Vil da være mindre smerter etter den er tømt

Krone

Benyttes når det er lite tannsubstans igjen. En krone vil gjenskape tannens opprinnelige anatomi og funksjon. Tannlegen sliper/preparerer tannen slik at det er plass til en porselenskrone, tar avtrykk som sendes tanntekniker. Tanntekniker lager kronen. Tannlegen sementerer kronen på plass.

Bro

Hvis man mangler en tann kan denne erstatter ved at man lager en porselensbro. Her vil flere porselenstenner henge sammen slik at manglende tann vil få en erstatning. Man kan lage alt i fra små broer hvor en tann mangler til større broer hvor flere tenner mangler.

Dette er et alternativ som er greit hvis tenner som skal være med i broen allerede er behandlet fra før. Man anbefaler ikke å erstatte frisk tannsubstans med porselen hvis det ikke er nødvendig. Da er implantat et bedre alternativ.

Protese

Ved flere manglende tenner kan disse erstattes ved at det lages protese. Man kan lage en helprotese, hvis alle tenner er borte (gebiss). Man kan også lage en delprotese som erstatter de tenner som mangler, ved at man bruker gjenværende tenner til forankring.

Periodonitt

Behandling av sykdom i tannkjøttet. Dette er sykdom som går på feste til tennene. Deler eller hele tannsettet kan rammes. Dette er en langsom prosess som går over tid, med unntak av aggressiv periodonitt. Periodonitt er en sykdom som ikke er så lett å merke og oppdage selv, men symptomer og tegn kan være: blødning fra tannkjøttet, mye tannstein, hovent og rødt tannkjøtt, løse tenner, dårlig ånde, smerte. Faktorer som har mye å si er bl.a røyk, diabetes, dårlig munnhygiene, arvelige faktorer.

Tanntrekking

I noen tilfeller har tenner stått så lenge uten behandling at tannen er tapt, og den må da trekkes. I andre tilfeller er å trekke tannen et alternativ til behandling hvis pasient ikke ønsker annen behandling. Dette er pasientens valg.

Estetisk behandling

Fasetter, tannbleking, tannsmykker